2024
Április 23-25
IoT Smart Box
2018 és 2022 között az évente átlag 642 ezer gyorshajtásos büntetést szabott ki a rendőrség, ugyanakkor az elmúlt években a balesetek száma is megszaporodott: a több százezres bírság ellenére a gyorshajtásnak "köszönhetjük" a személysérüléses balesetek zömét, 28 százalékát. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a Rendőrség mindent megtesz, hogy csökkentse ezen esetek számát, ezt a fontos munkát kívánjuk az IoT Zrt. közlekedésbiztonsági innovációjával támogatni.
Az IoT SmartBox létrehozásakor egy olyan többfunkciós terméket kívántunk létrehozni, mely egyedi igényre szabottan képes település, vagy területvédelmi funkciókat ellátni. Az általunk gyártott megoldás egy kültéri vízhatlan fémszekrényben kap helyet , mely egy rögzített fémállványon áll. A termék a rendőrség által használt trafiboxokhoz is hasonló, ezáltal a közelítő autósokat automatikusan lassításra késztetheti, ugyanakkor többlet megoldásokat kínál. Négy különböző funkcióval felszerelt szekrény telepíthető, mindig a település igényeivel összhangban:
A Kamerakapu egy hálózatba integrálható kamerával rendelkezik, mely valós időben történő utcai megfigyelést tesz lehetővé.
A Sebességőr az elhaladó járművek számára a sebességük kijelzésével figyelmezteti őket a gyorshajtás tényére.
A Hangőr az adott időpontban elhaladó járművek okozta környezeti zajterhelését méri.
A Rendszámvadász változat egy komplex rendszámfelismerő rendszer.
A SmartBox alkalmas a rendőrség által alkalmazott traffipax berendezés befogadására.
Az IoT Smart Box egy olyan ’okosszekrény’, amelybe a célokhoz igazodva telepítünk informatikai megoldásokat, hogy növeljük a közlekedésbiztonságot és a trafiboxhoz hasonló kivitel miatt indirekt módon is csökkentsük a járművek sebességét.
A Kamerakapu változatában egy hálózatba integrálható kamera került beszerelésre, mely az arra jogosult személyek számára valós időben történő megfigyelést tesz lehetővé. A felvételek visszanézhetőek, illetve a leggyakoribb térfigyelő rendszerekhez integrálhatóak.
A Sebességőr változatában egy sebességmérésre alkalmas eszköz és egy kamera kerül beszerelésre, mely az elható járművek sebességét jelzi ki, felhívva a figyelmet a gyorshajtás tényére.
A Hangőr esetében egy olyan rendszer kerül beépítésre, mely az adott időpontban elhaladó járművek okozta környezeti zajterhelését méri. A rendszer segítségével kiszűrhetők a nem kívánatos hanghatást okozó gépjárművek.
A Rendszámvadász változat egy olyan rendszámfelismerő komplex rendszer, mely az elhaladó járművek rendszámait olvassa le és annak elhaladásakor rögzíti azt egy kép és adat formájában. Az adatokat egy külön erre fejlesztett, védett programkörnyezet tartja nyilván, mely akár valós időben is megfigyelhető.
Az IoT Smart Box szolgáltatásaihoz adatkapcsolat szükséges. Megrendelését lehet kérni privát önkormányzati informatikai hálózat csatalakoztatásával, vagy internet hálózat kiépítésével is. A rendszer táplálható 230V hálózatról, de igény szerint napelemes rendszer telepítés is kérhető.
Az Iot Smart Box egy olyan közlekedésbiztonsági megoldás, amely több szektorban is alkalmazható, hiszen a közúti közlekedés mellett akár ipari telephelyeken, magánutakon is bevethető. Így a potenciális célcsoportok köre is széles:
1. Elsődleges célcsoportként egyértelműen az önkormányzatok, közigazgatási szervek jelennek meg, hiszen a települések közlekedésbiztonságának növelése kiemelt cél. A négy különböző megoldásunk az úthálózat nagyságától és az igényektől függően rugalmasan telepíthető, így összhangba hozható a helység egyéb fejlesztési törekvéseivel is. A rendszer adatbázisából pedig olyan döntéstámogató adatok is kinyerhetőek, hogy hol érdemes átépítéseket végezni (pl. lámpás kereszteződés stb.) vagy éppen bűnesetek felderítése is felgyorsítható.
A fejlesztésünk fontos előnye, hogy távoli eléréssel rendelkezik, így a központból is nyomon követhető, valamint különböző szűrési feltételekkel kinyerhetőek a közlekedési adatok.
2. Az IotSmartBox biztonsági funkciói ideálisak lehetnek ipari területeken és vállalati létesítményekben is. Az ipari területeken gyakran szükség van a terület megfigyelésére és a biztonsági kockázatok kezelésére, például a lopások vagy a behatolások megelőzése érdekében.
3. Hosszabb távú célként a célcsoport részét képezi a külföldi önkormányzatokkal, útkezelőkkel való együttműködés is, elsősorban a környező országok (Ausztria, Szlovákia, Németország, Románia) tekintetében.
Az IoT Smart Box értékesítési modellje alapvetően három pilléren alapszik:
1. Termékértékesítés: az IoT Smart Box kihelyezése és beüzemelése egyszeri költségként.
A termék különböző változatait külön-külön vagy csomagként kínáljuk a piacra, lehetővé téve a vásárlók számára, hogy az igényeiknek és költségvetésüknek megfelelő megoldást válasszanak. Az értékesítés lehet közvetlen értékesítés a településeknek, önkormányzatoknak és vállalatoknak, valamint disztribúciós partnerek révén.
2. Szolgáltatásnyújtás: a rendszer távoli üzemeltetése, fenntartása havidíjas konstrukcióban.
A rendszer működtetéséhez kötelező rendszerhasználati díj, mely magában foglalja a szoftver bérleti és frissítési díját, az esetleges hibaelhárítást, valamint az éves Smart Box karbantartási díjat.
3. Upselling, cross-selling
Az IoT Smart Box által gyűjtött adatok további üzleti lehetőségeket teremtenek az adatszolgáltatáson keresztül. Ezek az adatok értékes információkat tartalmazhatnak a közlekedési mintázatokról, a bűnügyi statisztikákról és a környezeti paraméterekről, amelyek további megoldások vásárlására ösztönözhetik az önkormányzatokat, vállalatokat. Az IoT Zrt. tagjai pedig további, kapcsolódó szolgáltatásokat (pl. internetszolgáltatás, kamerarendszerek, távfelügyelet, hálózatépítés stb.) értékesíthetnek a megrendelőknek.
Az IoT Smart Box üzleti modellje tehát egy átfogó és fenntartható megközelítést képvisel, melynek köszönhetően képes hosszú távon fenntartható üzleti modellt biztosítani.
2024. márciusában Tatabányán került kihelyezésre az első szekrény pilot projektként, amely két szempontból is sikerrel zárult:
1. A rendszámvadásszal ellátott rendszer zavartalanul működött, az adatok megfelelően megérkeztek a háttérműködést biztosító szoftverbe és azokat könnyedén lehetett elemezni
2. A vizuális hasonlóság miatt a járművezetők trafibox-nak nézték a szekrényt, így automatikusan lassítani kezdtek a közelében, így a gyorshajtások száma is csökkent.